Tuesday, November 26, 2013

Bila Anak Terlalu Manja ~ sharing is caring

Bila Anak Terlalu Manja

Ibu bapa perlu mengenali 10 tanda perilaku berikut yang menunjukkan ciri-ciri anak manja yang mungkin menjadi sukar dikawal. Segeralah bertindak menanganinya sebelum terlambat.

1. Mereka akan menangis dan menjerit jika inginkan sesuatu. Adeeb

2. Suka merajuk sambil terlentang di lantai dan enggan bangun jika kemahuannya tidak dituruti. Adeeb

3. Sering marah dan memukul ibu bapa apabila dikenakan hukuman atau dimarah.Adeeb

4. Mengabaikan pertanyaan ibu bapa.Zhea

5. Bersikap kasar dengan orang dewasa dan adik-beradik lain.Adeeb

6. Menolak berkongsi mainan dan sebagainya dengan adik-beradik lain.Adeeb

7. Suka menjadi perhatian jika berada dalam kumpulan kanak-kanak seusianya.

8. Selalu mahukan apa yang menjadi milik orang lain. Bila berjaya mendapatnya, mereka inginkan sesuatu yang baru pula.

9. Membiarkan bilik bersepah dan tidak mahu mengemasnya sehingga akhirnya ibu bapa mengalah dan membereskannya kerana tidak sanggup melihat keadaan itu.Zhea & Adeeb

10. Sukar tidur mengikut waktu tidur yang sepatutnya.Zhea

Apa yang harus dilakukan?

*Berikan mereka ganjaran bagi kelakuan baik yang ditunjukkan, dan hukuman bagi kesalahan yang dilakukkan. Bila anak menjerit mahukan sesuatu, jangan berikan sehingga mereka menyedari yang tingkah laku tersebut salah serta meminta maaf.

*Apabila mereka sedang marah dan enggan berganjak daripada lantai, angkat dan masukkan mereka ke dalam bilik sehingga mereka tenang dan meminta maaf atas kesalahan.

*Apabila anak-anak mengabaikan perintah anda untuk melakukan sesuatu, hukumlah segera. Suruh berdiri di satu sudut dan jangan berganjak selagi belum meminta maaf.

*Jangan turuti semua permintaan anak. Biasakan anak berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang mereka inginkan.

*Jika bilik mereka bersepah, jangan izinkan mereka keluar dari bilik sehingga mereka membersihkan bilik.

*Tetapkan waktu tidur mereka dan didik mereka berdisiplin dengan peraturan tersebut. Anda mesti bertegas dengan peraturan yang dibuat dan jangan mengalah dengan pujuk rayu anak.

2 comments:

::NureeN:: said...

senyum jerr baca telatah anak2 kan...
mcm2 tp semua tu menghiburkan...
bila d opis, nureen suka teringat blk semua kelakuana ank2.. x der la tension sgt buat keja hehe

Haslinda said...

hehehe..tu la..kat umah klu depan mata..kadang2 rasa nak naik angin saja bila depa buat perangai

Cerita pasal kelaku anak 3 orang 2017

Adeeb, Affan & Zhea Zhea, Dah darjah 3, Yang paling kuat sentap dengan adik2 pun kadang nak terok2 merajuk, Paling kuat menjawab...