Friday, November 12, 2010

Ikan Feveret

Cuba teka?? Apa merga ni?sejenis IKAN, Ikan sungai lah.
Saya org kampung, so memang la makan ikan2 sungai ni.

Ok lah ni ikan puyu & ikan haruan, bagi yang tak kenai, yang pendek2 tu ikan puyu, yang panjang2 tu ikan haruan :P
Ikan haruan sangat bagus untuk sembuh2 luka, dah 5 bulan branak pun, saya tetap makan haruan..Ala...peberet la sebenarnya..

Ni ambik dari kolam ikan kt rumah saya di kampung, mak saya siang, basuh2 n pack saya bawak balik Penang..tiap2 ari goreng la 4 5 ekoq buat pembuka selera..goreng garing2 sedappp, tapi kan..saya hanya makan ikan2 sungai yang EMAK SAYA PESIANG & BASUH sahaja..kalu org lain buat..tak lalu..mak saya ni, kalu basuh ikan2 ni..sampai tk berbau hanyir (hanyiaq) ikan tau..apa dia bubuh pun taktau..lagi satu..kalu mak saya yang goreng mmg la TERSEDAP..klu saya goreng sendiri tak plak rasa seBEST mak saya buat..
Mungkin itu berkat AIR TANGAN IBU.

Nanti zhea & adeeb pun mungkin cakap camtu kot (ahahaha mcm la mak dia ni rajin masak sangat, eh mcm masak sedap sangat)

Oh ya, mak saya jgk buat ikan pekasam dgn ikan2 ni..sangat sedap..goreng garing2..makan dgn nasik panas2.

** Mak saya dah pencen, skrg hobi dia adalah mancing ikan dekat sungai depan umah dan juai ikan2 ni dekat tokey2 pekasam di kampung saya (nasib Kiah Pekasam-RCW tak mai beli kt dia sekali).Sekali mancing..dpt siap rm40 sehari tau..ok la tu..lebih dari cukup utk beli makan seminggu nya stok dia kata..berbaloi2 lah jgk ..saja isi masa lapang, boring dok umah takdak nk buat apa2.

3 comments:

Fauzieah said...

wahh..lama giler tak mkn ikan puyu,haruan..dulu2 kan kawasan rumah kat kg tu selalu dilanda banjir..berbulan-bulan air nak surut..kami adik-beradik selalu mancing ikut lubang lantai rumah..selalu dpt ikan puyu,sepat,haruan ni..sedap sgt goreng garing2..nak2 puyu tuh..mmg peberet laa..kawasan tu paya kan..so mmg tempat dia laa..kalo haruan tu siap bleh jual anak2 dia..payah nak dpt kan anak haruan yg merah lagi tu..skang dah ada parit besar kat situ..so dah tak banjir laa..huhu..

i_sofia said...

weeeiiii.. sedap tu ikan puyu ngan haruan.. nak sket.. waaaaa.. best best aku suka sgt. kena pulak ikan sepat.. uish, masak garing2 boleh ratah camtu ja.. *meleleh ayaq lioq dah ni*

Haslinda said...

zie~bestnya siap mancing ikut lubang lantai umah..kira ayaq bertakung lama la tu..siap ikan2 byk.a ha susah la ni nak cari "anak2" ikan haruan yg merah tu..kalu dlu2 byk sgt..senang jmpa..

mummy~aku igt aku ja yg jenis makan ikan2 spesis camni..haha ada geng plak..memang sedap wei..aku kalu balik kpg umah mak aku..dia tk p market bli ikan lain pun tkpa..jamu ikan puyu ari2 pun tk jemu punya..nak2 goreng garing kan..ni aku bwk mai sini ada dkt 2kilo rasa..goreng ratah separuh dah sorg2 aku..gila sedap :P

Cerita pasal kelaku anak 3 orang 2017

Adeeb, Affan & Zhea Zhea, Dah darjah 3, Yang paling kuat sentap dengan adik2 pun kadang nak terok2 merajuk, Paling kuat menjawab...